To φαινόμενο της “κολλημένης ζυγαριάς” και πως να το αντιμετωπίσετε

Ερώτηση από Γιώργο Μ.

«Εδώ και λίγο καιρό κάνω διατροφή για μείωση λίπους αλλά το τελευταίο διάστημα έχει μπλοκάρει ο μεταβολισμός μου και έχω μείνει στάσιμος. Τι μπορώ να κάνω σ΄αυτή την περίπτωση;»

Γεια σου Γιώργο, είναι γνωστή στους περισσότερους από εμάς η κατάσταση της «κολλημένης ζυγαριάς». Δεδομένου του ότι δεν έχεις κάποιο πρόβλημα με το θυρεοειδή σου στο οποίο να οφείλεται η αδυναμία μείωσης βάρους, το φαινόμενο αυτό συμβαίνει όταν ακολουθείς υποθερμιδική δίαιτα η οποία όπως φαίνεται δεν καλύπτει τις ημερήσιες θερμιδικές ανάγκες σου. Όταν σταματάς να παρέχεις τροφή στον οργανισμό σου σταματάς να του παρέχεις κι ενέργεια. Το σώμα σου αντιλαμβάνεται αυτή την κατάσταση ως ασιτία και ενεργοποιεί αμυντικούς μηχανισμούς για να προστατέψει το λίπος που έχει απομείνει. Είναι καθαρά διαδικασία επιβίωσης και αυτός είναι ένας από τους λόγους που στις διατροφές συνίστανται μικρά και συχνά γεύματα εντός 3-4 ωρών. Αυτό που χρειάζεται να κάνεις για να «ξεμπλοκάρεις» το μεταβολισμό σου είναι να του παρέχεις τα καύσιμα που έχει ανάγκη δηλαδή περισσότερο φαγητό.

Ένας τρόπος είναι να γυρίσεις στην προηγούμενη διατροφή που έκανες για λίγο χρονικό διάστημα ωστόσο αυτός ο τρόπος ενέχει τον κίνδυνο να ξαναγυρίσεις και στο προηγούμενο ποσοστό λίπους που είχες και να πάει χαμένη όλη η προσπάθειά σου. Σου προτείνω λοιπόν να συνεχίσεις κανονικά τη διατροφή που κάνεις αλλά κάθε 10 μέρες να κάνεις μια «ελεύθερη μέρα». Αυτό σημαίνει πως για μια μέρα θα τρως ότι θέλεις χωρίς περιορισμό σε είδος και ποσότητα τροφής.. Με αυτό τον τρόπο προκαλείς ένα «σοκ» στο μεταβολισμό σου ο οποίος βομβαρδίζεται με μεγάλη ποσότητα τροφής οπότε παίρνει το μήνυμα πως η ασιτία έληξε και επανέρχεται στους κανονικούς του ρυθμούς. Για καλύτερα αποτελέσματα προσπάθησε το τελευταίο σου γεύμα να είναι πριν τις 21.00 και το επόμενο 16 ώρες μετά.

Η 16ωρη αυτή νηστεία θα βοηθήσει τον οργανισμό σου να εξισορροπήσει το γλυκαιμικό σου δείκτη ο οποίος θα εκτοξευτεί στα ύψη με την κατανάλωση απλών υδατανθράκων και γλυκόζης που πιθανών να φας την προηγούμενη μέρα. Μπορείς ν΄ακολουθήσεις αυτή την τακτική και σε ποιο μόνιμη βάση αν θες αλλά με τη διαφορά πως, αφού ο μεταβολισμός σου ρυθμιστεί, θα μπορείς να την επαναλαμβάνεις κάθε 15 και όχι 10 μέρες

Σου εύχομαι καλή επιτυχία!